Wróć do strony głównej

Poznaj swoje prawa

Właściciele nowych samochodów mogą serwisować swoje auta nie tylko w serwisach autoryzowanych, ale również w niezależnych warsztatach nie ryzykując utraty gwarancji!
Pozwala to obniżyć koszty przy zachowaniu jakość oferowanych usług i części.
Od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce „GVO” oraz wytyczne sektorowe dotyczące stosowania europejskiego prawa konkurencji.

W samochodzie na gwarancji można stosować części nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.
Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie. Oczywiście jest to możliwe pod warunkiem, że warsztat będzie wykonywać naprawy zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Ważne jest również dokonanie wpisu w książce serwisowej. Nie można zapomnieć o udokumentowaniu takiego zlecenia fakturą.

Poznaj swoje prawa

Średnio na jeden powiat w Polsce przypada 49 wielomarkowych warsztatów niezależnych.

Koszt naprawy w warsztacie niezależnym może być znacznie niższy niż w ASO. Kalkulowana cena roboczogodziny w autoryzowanej stacji często jest dwukrotnie wyższa, co ma szczególne znaczenie, gdyż robocizna stanowi już ponad 50% wartości całej naprawy. Rynek niezależny oferuje również części tańsze o około 60% niż te opatrzone logo producenta samochodu. Tu warto podkreślić, że często są to takie same elementy, które różnią się jedynie opakowaniem, logo i ceną.
By rozwiać obawy dotyczące jakości części motoryzacyjnych pochodzących od niezależnych dystrybutorów wystarczy wspomnieć, że w Unii Europejskiej funkcjonuje i chroni kierowców ponad 140 tak zwanych regulaminów EKG ONZ oraz unijna dyrektywa 2007/46/WE. Oznacza to, że elementy, które kupujemy w niezależnym warsztacie, gwarantują nam odpowiedni poziom zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ochrony środowiska.

Podsumowując:

Serwisowanie samochodu w okresie gwarancyjnym poza autoryzowanym serwisem jest możliwe na podstawie rozporządzenia GVO i wytycznych sektorowych przy zachowaniu między innymi poniższych warunków:

  • naprawa zostanie wykonana zgodnie z zaleceniami producenta samochodu;
  • zastosowane zostaną części co najmniej porównywalnej jakości;
  • informacja o naprawie znajdzie się w książce serwisowej;
  • na serwis i części zostanie wystawiona faktura w celu ewentualnego potwierdzenia usługi jak i rodzaju zastosowanych części.

 

Wróć na gorę strony